Η ΕΝΤΑΞΗ ΚΑΙ H ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΣΤΟΝ ΠΑΙΔΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ
Η
ένταξη του παιδιού στον Παιδικό Σταθμό
σηματοδοτεί το πέρασμα σε μια καινούρια
φάση ζωής όχι μόνο για το παιδί αλλά για
όλη την οικογένεια.
Μια
νέα πραγματικότητα κατά την οποία το
παιδί βγαίνει από το στενό και απόλυτα
προστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον
και κάνει τα πρώτα του βήματα σε μια
μικρογραφία της κοινωνίας όπως ο παιδικός
σταθμός.
Με αφορμή το
νέο αυτό βίωμα αναδύονται πλήθος
ερωτηματικά και έντονα συναισθήματα
αφού χρειάζεται να γίνει ομαλά η
προσαρμογή σε νέα δεδομένα.
Είναι
χρήσιμο λοιπόν να γνωρίζετε κάποια
πράγματα που διευκολύνουν την ομαλή
μετάβαση σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.
Η ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ
Ιδιαίτερα σημαντική για την επίτευξη της καλύτερης δυνατής προσαρμογής είναι η προετοιμασία του παιδιού για την αλλαγή που πρόκειται να υπάρξει στη ζωή του. Μερικές χρήσιμες γνώσεις για την επίτευξη καλής προετοιμασίας αποτελούν τα εξής:
Είναι πολύ σημαντικό και οι ίδιοι οι γονείς να προετοιμαστούν ψυχολογικά και να αποδεχτούν τη νέα πραγματικότητα για να μπορέσουν να προετοιμάσουν με τη σειρά τους κατάλληλα το παιδί. Σε αυτό το επίπεδο βοηθάει πολύ να μιλήσουν μεταξύ τους και να μοιραστούν σκέψεις και συναισθήματα με έμφαση στο να χαρούν το ότι το παιδί τους μεγαλώνει. Σε περίπτωση που νιώθουν ότι τους δυσκολεύει συναισθηματικά έντονα η επικείμενη αλλαγή, είναι πολύ βοηθητικό να απευθυνθούν σε κάποιο ειδικό.
Είναι πολύ ωφέλιμο το παιδί να έχει προετοιμαστεί και να έχει ενημερωθεί για την ένταξή του στον παιδικό σταθμό.
Η αλλαγή αυτή θα πρέπει να συζητηθεί με θετικό τρόπο και να συνδεθεί με το πόσα όμορφα πράγματα θα κερδίσει μέσα από την καινούρια του εμπειρία όπως το ότι θα μάθει πολύ όμορφα πράγματα, νέα παιχνίδια, θα αποκτήσει φίλους κ.α.
Είναι πολύ χρήσιμο για την εξοικείωση του παιδιού να έχει προηγηθεί επίσκεψή του στο χώρο του παιδικού σταθμού και να δοθεί έμφαση στα καλά πράγματα που θα αρχίσει να βιώνει εκεί.
Η ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ – ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ
Οι συναισθηματικές αντιδράσεις των γονιών είναι καθοριστικές για την προσαρμογή του παιδιού στον παιδικό σταθμό. Έχει αποδειχθεί ότι αν οι γονείς καθρεπτίζουν δική τους έντονη συναισθηματική δυσκολία, φόβους, αμφιβολία, δισταγμό κ.λ.π. το παιδί δυσκολεύεται περισσότερο να ενταχθεί και να προσαρμοστεί στον παιδικό σταθμό.
Βοηθάει πάρα πολύ οι γονείς να είναι σταθεροί και σίγουροι στο ότι γίνεται κάτι πολύ καλό και μη διαπραγματεύσιμο με τη μετάβαση του παιδιού στον παιδικό σταθμό.
Είναι προτιμότερο οι γονείς να αποχαιρετούν γλυκά και με σιγουριά το παιδί και να αποχωρούν από τον παιδικό σταθμό χωρίς παζαρέματα και διαπραγμάτευση του χρόνου αποχώρησής τους γιατί αυτό παρατείνει το χρόνο προσαρμογής του παιδιού στο χώρο.
Όταν οι γονείς παίρνουν το παιδί από τον παιδικό σταθμό θα είναι καλό επίσης να εκφράζουν το καμάρι και τη χαρά τους και όχι να εκπέμπεται αγωνία ή ανησυχία αν το παιδί τα κατάφερε να τα βγάλει πέρα μόνο του στο χώρο.
Ακόμα και αν όλα τα υπόλοιπα γίνουν με τον πλέον λειτουργικό τρόπο είναι πολύ πιθανό το παιδί να εκφράσει συναισθηματικές δυσκολίες και αντιδράσεις σε σχέση με τον αποχωρισμό από τους γονείς και κατά προέκταση με την προσαρμογή του στο νέο περιβάλλον. Αυτές οι δυσκολίες δε χρειάζεται να πανικοβάλουν τους γονείς γιατί είναι απόλυτα φυσιολογικές και αναμενόμενες αφού εκφράζουν μια υγιή αντίδραση που είναι το άγχος αποχωρισμού.
Πιθανό πισωγύρισμα, δηλαδή σταμάτημα του παιδικού σταθμού λόγω της δυσκολίας του παιδιού να ενταχθεί, απλά μεταθέτει τις δυσκολίες για μετά και συνήθως με πιο έντονο τρόπο αφού καθρεπτίζουν στο παιδί τη μη εμπιστοσύνη ότι μπορεί να μεγαλώσει και να αυτονομηθεί με όσα αυτό συνεπάγεται, άρα κρατιέται το παιδί πιο μωρό ή πιο αδύναμο σε σχέση με την ηλικία του.
Όσο
υγιές και απαραίτητο είναι για το παιδί
να πάρει την οικογενειακή προστασία
και φροντίδα σε μεγαλύτερο βαθμό στα
πρώτα στάδια μεγαλώματος άλλο τόσο
υγιές και απαραίτητο είναι να οδηγηθεί
με εμπιστοσύνη και σιγουριά στις
επόμενες φάσεις αυτονόμησης.Ας κυριαρχεί
λοιπόν η χαρά και το καμάρι για το
μεγάλωμα του παιδιού με γνώση και
συνείδηση ότι αυτό συνεπάγεται πάντα
και κάποια δύσκολα συναισθήματα.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΚΑΙ ΣΧΕΣΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Για
να χτίσει το παιδί μια σχέση εμπιστοσύνης
με τις δασκάλες του, βασική προϋπόθεση
είναι η καλλιέργεια μιας σχέσης
εμπιστοσύνης και συνεργασίας ανάμεσα
στους γονείς, στο εκπαιδευτικό προσωπικό,
στη διεύθυνση του σχολείου και στην
ψυχολόγο του σχολείου. Γι’ αυτό το λόγο
είναι σκόπιμο οι γονείς να επιδιώκουν
τη γνωριμία με τη δασκάλα του παιδιού
τους και να εκμεταλλεύονται κάθε ευκαιρία
(συγκέντρωση γονέων, προγραμματισμένο
ραντεβού με τη δασκάλα) για την ενημέρωσή
τους, για την πορεία και την εξέλιξη του
παιδιού.
ΕΠΙΣΚΕΨΗ
ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Καλό
θα ήταν να έχουν επισκεφτεί το σχολείο
πρώτα και οι δύο γονείς, να έχουν δει
τις εγκαταστάσεις του, τους χώρους που
θα παίζει το παιδί τους, που θα τρώει,
που θα κάνει διάλειμμα, που θα ξεκουράζεται,
για να έχουν μια πλήρη εικόνα για το
χώρο που θα περνάει το παιδί τους αρκετές
ώρες της ημέρας του. Έτσι καλλιεργείται
η εμπιστοσύνη των γονέων στο σχολείο
που θα εμπιστευτούν το παιδί τους και
στη συνέχεια μπορούν να περιγράψουν
και στο ίδιο το παιδί με ενθουσιασμό
το σχολείο του. Η πρακτική γνώση των
χώρων του σχολείου θα ωφελήσει και
αργότερα στις συζητήσεις που θα έχουν
με το παιδί τους όταν μοιράζεται τα
βιώματά του μαζί τους και οι γονείς θα
έχουν ακριβή εικόνα όταν το παιδί τους
μιλάει για τη «μεγάλη τσουλήθρα» που
κατάφερε να ανέβει, για «ξύλινα παιχνίδια»
στην αυλή που πήγε για πρώτη φορά ή για
το «ατελιέ» που ζωγράφισε για πρώτη
φορά με το πινέλο.
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
1.Φορέστε του άνετα ρούχα και όχι τα «καλά του» για να νιώθει άνετα.
2.Διαλέξτε μαζί του τα σχολικά είδη και τα ρούχα που θα φορέσει στο σχολείο.
3.Μην του μιλάτε για κάποια «συναρπαστικά» και ενδιαφέροντα πράγματα που συνέβησαν στο σπίτι την ώρα που το παιδί σας ήταν στο σχολείο.
4.Αν το παιδί δυσκολεύεται να αποχωριστεί τον ένα γονέα ιδιαίτερα, θα ήταν καλό να πηγαίνει ο άλλος γονέας ή ένα άτομο εμπιστοσύνης το παιδί στο σχολείο ή στο σχολικό.
5.Προσαρμόστε το «πρόγραμμα ύπνου» του παιδιού σταδιακά στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς σας.
6.Περιορίστε σταδιακά τις καλοκαιρινές βόλτες και εξόδους προς το τέλος του καλοκαιριού για να μη βγάζει το παιδί το συμπέρασμα πως «τώρα που άρχισε το σχολείο τελείωσαν οι βόλτες», αλλά περάστε το μήνυμα πως «αφού τελείωσαν οι διακοπές και οι βόλτες, πάμε σχολείο».